Trio interview: Het is erop of eronder voor Bax, Hermans en Willemsen in Rhenen

Morgen valt de beslissing in de Dutch Sidecar Masters in Rhenen. Wordt het Etienne Bax of pakt Koen Hermans de titel. Het verschil tussen beiden is slechts 1 punt waardoor het alle kanten nog op kan, zeker nu ook Daniel Willemsen weer in top vorm is. De tienvoudig wereldkampioen heeft nog een hele kleine kans op de titel maar dan moet er wel echt iets gebeuren met Bax en Hermans want zijn achterstand bedraagt 44 punten. ‘’We staan er erg positief in en we zijn allebei 100% fit. Ik en Kaspars kijken er heel erg naar uit om op het prachtige circuit van Rhenen te rijden.  Doordat we beiden al meerdere Nederlandse titels hebben gewonnen en daar dus de ervaring van hebben, kan dat in ons voordeel spelen,’’ vertelt Etienne Bax.

Koen Hermans heeft in Rhenen de kans om zijn allereerste Nederlandse titel te pakken terwijl zijn bakkenist, Nicolas Musset, vorig jaar met Etienne Bax de titel voor zich op wist te eisen. Twee weken geleden kende Hermans zijn moeilijkste wedstrijd van het seizoen in Lommel en ook liep hij een blessure op maar daar heeft hij nu gelukkig geen last meer van. ‘’ Ik ben eindelijk hersteld van de valpartij in Lommel. Ik heb heel veel last gehad van mijn ribben maar dit is nu gelukkig weer beter. Het zal spannend worden in Rhenen en ik verwacht close racing. Wij hebben er veel zin in en gaan alles geven,’’ vertelt Koen Hermans.

De zon schijnt al dagen in Nederland. Het circuit van Rhenen is normaal al harder dan het gemiddelde Nederlandse circuit maar toen we deze week de eerste stappen op het circuit zette, leek hij harder te zijn dan normaal het geval is. ‘’Vorig jaar was het circuit ook hard maar ondanks dat denk ik dat het geen racebaan wordt en dat er toch sporen en knippen gaan komen. Misschien minder dan normaal door de weersomstandigheden maar bikkelhard nooit, en dat is super leuk rijden,’’ vertelt Etienne.

Door de vele hoogteverschillen lijkt het steeds meer op een Buitenlandse baan en zullen de rijders een andere rijstijl aan moeten nemen dan in het diepe zand het geval is. ‘’Voor ons maakt het niet zoveel uit of het diep zand is of dat de baan hard is. Ik prefereer wel dat hij goed zwaar wordt want in die omstandigheden voelen we ons het beste thuis,’’ vertelt Daniel Willemsen.

Voor Hermans maken de omstandigheden weinig uit, hij wil er gewoon voor gaan morgen. ‘’Het circuit heeft sowieso al harde en zachte stukken maar eigenlijk vind ik beiden mooi. Rhenen is een uniek circuit en ik kijk er naar uit om hier morgen voor de titel te gaan strijden,’’ vertelt  Koen.

Tot aan de vierde wedstrijd in Varsseveld stonden Willemsen/Bax aan de leiding in de tussenstand maar vanwege het vervelende auto ongeluk dat Team Willemsen mee maakte, konden ze hier vanwege hun verwondingen niet aan de start komen. Hier verloren ze 47 punten op zowel Bax als Hermans waardoor ze nu 44 punten achter staan. Vorig jaar grepen ze in Valkenswaard net naast de titel omdat ze bij de start van de tweede manche in aanraking kwamen met Bax/Musset en hard ten val kwamen. Ook nu lijkt Willemsen door het missen van de wedstrijd in Varsseveld naast de titel te gaan grijpen. ‘’De kans dat wij de titel gaan pakken in Rhenen is bijzonder klein. Er zal dan echt iets met Bax en Hermans moeten gebeuren. Onze opdracht is duidelijk, zo hard mogelijk rijden en proberen te winnen. Volgend jaar komen we terug en dan gaan we opnieuw een gooi doen naar de tiende titel,’’ vertelt Willemsen.

Omdat Willemsen na zijn blessures weer in topvorm is kan hij een belangrijke schakel zijn in de titelstrijd tussen Bax en Hermans. Wanneer Willemsen tussen beide combinaties zit, kunnen er snel punten in of uitgelopen worden. ‘’Ik ben helemaal niet met de titelstrijd bezig tussen Bax en Hermans. Wij letten enkel op onszelf zodat we het beste van onszelf kunnen laten zien. We gaan zien hoe het allemaal uitpakt in Rhenen. We hebben de laatste weken hard getraind en gaan voor het maximale aantal punten,’’ aldus Daniel. Etienne Bax is blij dat Willemsen/Bax weer in topvorm zijn. ‘Het is absoluut mooi dat hun er bij zijn ondanks dat het ons inderdaad punten kan kosten maar een titel proberen te winnen met veel tegenstand maakt het allemaal wel mooier,’’ vertelt Etienne.

Bij de vorige wedstrijd in Varsseveld was Willemsen niet aanwezig waardoor het een onderlinge strijd was tussen Bax en Hermans. Beide combinaties scoorden hetzelfde aantal punten maar nu met Willemsen erbij is er een derde combinatie die mee gaat strijden voor de ereplaatsen. ‘’ Ik ben zeker blij dat Willemsen er bij is nu. Dit maakt het spannender want anders zal het een wedstrijd zoals in Varsseveld worden waarbij het moeilijk is om het verschil te maken,’’ vertelt Koen.

Omdat het verschil zo klein is tussen Bax en Hermans is de opdracht duidelijk, zo hard mogelijk rijden en zorgen dat je voor de ander zit. Een vooraf geplande strategie lijkt dan ook niet mogelijk in Rhenen. ‘’Echt berekend rijden doen we eigenlijk nooit. Onze ervaring is wanneer we dat proberen, het juist fout gaat. Sowieso zullen we alleen tevreden zijn met een dubbele overwinning maar dat is natuurlijk niet makkelijk gezien de tegenstand, maar dat is wel het doel in Rhenen,’’ vertelt Etienne.

Bax heeft al meerdere titels achter zijn naam staan maar dit is niet het geval voor Hermans. Voor hem zal er dan ook alles aan gelegen zijn om alles te geven wat hij heeft en er vol voor te gaan om de titel binnen te halen. ‘’Het wordt gewoon alles of niets. Zolang we niet aan de leiding rijden, blijven we volledig pushen. Het is erop of eronder morgen,’’ vertelt Koen.

Er is in dit zijspanjaar al van alles gebeurd. Niet alleen in de Dutch Sidecar Masters maar ook in het wereldkampioenschap. Bax begon met veel blessureleed aan het seizoen, Willemsen raakte geblesseerd tijdens een auto ongeluk en Valentin Giraud kwam in de warm up van de Grand Prix in Spanje hard ten val waarbij zijn bakkenist Elvijs Mucenieks ernstig geblesseerd raakte. Tot aan de Grand Prix van Lommel waren enkel Vanluchene en Hermans zeer constant maar in Lommel ging alles mis voor Hermans waardoor hij veel punten verloor op Vanluchene in de strijd om de wereldtitel. Maar waar komen al die wisselende uitslagen en valpartijen door? ‘’Wat ik merk is dat het niveau ieder jaar hoger wordt. Er worden sprongen gemaakt waar we vijf jaar geleden nog niet over na zouden denken en niet alleen door de top maar ook door rijders buiten de top 10. Ook worden de motoren en het chassis jaarlijks verbeterd en lichter waardoor automatisch het niveau hoger wordt. Niet springen of slecht starten kan je daardoor de winst kosten. Een aantal jaren geleden was het makkelijker om naar voren te rijden. Alles moet kloppen en ik denk ook dat er daarom meer blessures zijn omdat iedereen voor het maximale gaat,’’ vertelt Etienne.

Wie morgen de titel pakt is afwachten maar het moge duidelijk zijn dat het een wedstrijd wordt die u niet mag missen. Voor meer informatie kunt u kijken op www.macro-rhenen.nl en www.onk-motocross.nl.

Attachment